خانه>وبلاگ>قوانین معاملات ملکی>بررسی ضوابط شهرسازی
۱۴۰۳/۳/۱۲
1840
بررسی ضوابط شهرسازی

بررسی ضوابط شهرسازی

ضوابط شهرسازی

رسالت اصلی طراحی و برنامه ریزی شهری یا به عبارت دیگر توسعه شهری تسهیل و فراهم آوردن محیطی پرنشاط و نشاط آور برای شهروندان و ساکنان است. تحقق این هدف منوط به قوانین و مقررات، ضوابط و دستورالعمل های کارآمد و منعطف برای اعمال آنها برای برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در کشور است. یکی از مهم‌ترین ضوابط برای برنامه ریزی شهری مربوط به ضوابط شهرسازی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

مهم ترین ضوابط شهرسازی

مهم ترین ضوابط شهرسازی

در این بخش میخواهیم برخی از مهم‌ترین ضوابط شهرسازی را خدمت شما مخاطب گرامی توضیح دهیم. این ضوابط عبارتند از:

تراکم ساختمان

تراکم، تعداد واحدهای توسعه یافته در یک منطقه خاص از زمین است. برای مثال، تراکم مسکونی معمولاً با واحدهای مسکونی در هر هکتار (du/ac) اندازه‌گیری می‌شود. تراکم توسط کدهای منطقه بندی تعیین می شود و می تواند یک موضوع بسیار مهم در بحث‌های برنامه ریزی و توسعه در سطح شهری باشد.

عقب نشینی

اصطلاح عقب نشینی یعنی یک خانه یا سازه باید چقدر از خطوطی که شهرداری تعیین میکند، جلوتر و عقب‌تر باشد. گاهی اوقات ممکن است امکان عقب نشینی وجود نداشته باشد، در این صورت شما باید هزینه این خسارت را به شهرداری بپردازید. عقب نشینی ساختمان زمانی اتفاق می افتد که شهرداری بخواهد در معابر شهری تغییراتی را ایجاد کند.

اضافه اشکوب

فرض کنید ساختمانی دو طبقه دارید و برای جبران کمبود فضا یا سود بیشتر تصمیم می‌گیرید یک طبقه دیگر روی ساختمان خود بسازید. شاید هم شما به عنوان سازنده یا مالک ساختمان، به جای 5 طبقه که مجاز به ساخت هستید برای 4 طبقه اقدام کرده‌اید. بعد از مدتی، چه ساختمان آماده شده باشد و چه در حال ساخت باشد به فکر اضافه کردن آن یک طبقه افتادید. به این کار یعنی ساخت طبقه‌ اضافی روی ساختمان، اضافه اشکوب می‌گویند. پروانه اضافه اشکوب به مجوزی میگویند که برای ساخت 1 طبقه‌ بیشتر روی ساختمان صادر می‌شود. البته صدور آن دارای شرایط خاصی است.

خط آسمان

هنگامی که خط آسمان یک شهر را در نظر می گیریم، اولین سوالی که پرسیده می شود این است که اصلاً چرا این موضوع اهمیت دارد؟ خط آسمان به آخرین خط اتصال بنا با آسمان یا خط تراز بنا با خط افق گفته میشود.

خط افق یک شهر، بخشی ذاتی از هویت آن و هویت همه افراد ساکن در آن مکان را تشکیل می دهد. اگر مردم به خط آسمان و شهر خود به عنوان یک کل افتخار کنند، به احتمال زیاد در ساخت و سازها از آن مراقبت و نگهداری می شود. شهرداری از تأثیرات - چه مثبت و چه منفی - که تغییر یک خط آسمان می‌تواند بر تصویر عمومی شهر بگذارد، حساس هستند.

زیربنای مفید و غیر مفید

منطقه مفید، اغلب به عنوان منطقه قابل استفاده خالص شناخته می شود. طبق قانون تنظیم و توسعه املاک و مستغلات زیربنای مفید به عنوان مساحت خالص کف که در یک آپارتمان قابل استفاده است، به استثنای مساحت پوشش داده شده توسط دیوارهای خارجی، تعریف شده است.

قسمت‌هایی از خانه یا آپارتمان که زیربنای مفید هستند شامل: اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی می شود. زیربنای غیر مفید هم، فضای اشغال شده توسط دیوارهای خارجی، قسمت‌های مشترک، آسانسور، راهرو و غیره را شامل می شود. راه‌های زیادی وجود دارد که فروشنده یا سازنده، یا هر کسی که ملکی را خریداری می‌کنید، می‌تواند اندازه زیربنای مفید و غیر مفید خانه مورد نظر شما را بیان کند. درک این مفهوم هنگام خرید خانه بسیار مهم می شود.

بررسی ساختمان شمالی و جنوبی

منظور از خانه شمالی و جنوبی

هنگام خرید خانه باید به نکات زیادی توجه کرد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی از نقشه های ساختمانی صحبت می کنید، بپرسید ساختمان شمالی است یا جنوبی؟ خانه شمالی مزایای خاص خود را دارد و همین طور خانه جنوبی. این بستگی به نحوه فکر شما در مورد روشنایی خانه دارد. البته از آنجایی که معمولا نورپردازی مهمترین مزیت خانه است، در این قسمت به آن اشاره می شود. با این حال، میزان روشنایی تنها تفاوت بین نقشه‌های ساختمانی خانه‌های شمالی و جنوبی نیست.

تفاوت نور ساختمان های شمالی و جنوبی

تفاوت در نور، تفاوت اصلی ساختمان های شمالی و جنوبی است توجه داشته باشید که دو نوع خانه وجود دارد: یا خانه شمالی یا خانه جنوبی. جدا از این دو مورد، تقریبا غیر ممکن است. ساختمان شمالی ورودی حیاط است و سپس وارد راهروی ساختمان می شوید. در واقع این بنا در پشت حیاط واقع شده است. ساختمان جنوبی ساختمانی است که از درب اصلی ساختمان وارد می شوید و حیاط پشت ساختمان قرار دارد. در واقع ابتدا ساختمان قرار می گیرد و سپس حیاط پشت ساختمان قرار می گیرد. فرض کنید وارد یک کوچه شده اید و در جهت شمال اصلی یعنی، در جهت شمال جلوی شما و در جهت جنوب پشت سر شما می ایستید. در چنین شرایطی امتداد دست شما در امتداد خیابان است. در این صورت به خانه های روبروی شما خانه شمالی و خانه های پشت سر شما خانه جنوبی می گویند.

همانطور که همه می دانیم خورشید از شرق طلوع می کند و در غرب غروب می کند، بنابراین روشنایی واحدهای مختلف قطعا متفاوت است. نوری که صبح از شرق می تابد انرژی حرارتی کمی دارد و روشنایی متوسط آن است. اما نور غرب می تواند از اصطلاح نور تیز استفاده کند تا چشمان شما را خسته و اذیت کند.

در رابطه با نور در جهت شمال باید بگوییم که این نور از انعکاس نور خورشید در سطوح دیگر ایجاد می شود. شاید برایتان عجیب باشد اما باید بدانید که امکان تابش خورشید در شمال وجود ندارد. به همین دلیل است که نور شمالی منعکس کننده است و اثر نور بسیار عالی است و گرما بسیار متعادل است.

قابل ذکر است برای فروش واحدهای یک ساختمان اگر ساختمان شمالی باشد واحدهای شمالی قیمت بالاتری نسبت به واحد جنوبی دارند. از آنجایی که واحد شمالی از نور بیشتری در ساختمان شمالی استفاده می کند، واحد جنوبی در این نوع ساختمان‌ها نور بسیار کمی دارد.

منظور از خانه شمالی چیست؟

خانه شمالی به معنای ورودی بنا از کوچه به حیاط است. همچنین در شمال بنا به پلاک مجاور ختم می شود.یک ساختمان شمالی نور غیر مستقیم از شمال، بخش نورگیر ساختمان و نور کاملا مستقیم از جنوب، حیاط ساختمان دریافت می کند.واحدهای شمالی در طول روز نور زیادی دارند اما واحدهای جنوبی در این نوع ساختمان ها نور دریافت نمی کنند و حتی اندازه پنجره‌های آنها نیز تقریباً کوچکتر از واحد شمالی است. ساختمان های شمالی معمولاً در هر طبقه دو واحد دارند.

منظور از خانه جنوبی چیست؟

خانه جنوبی به معنای خانه‌ای است که، ورودی ساختمان از خیابان به داخل ساختمان باز می شود و حیاط پشت بنا قرار دارد. در ساختمان جنوبی ملک و واحد شما دارای نور مستقیم از شمال و جنوب می باشد. توجه داشته باشید که پنجره های واحدهای ساختمانی جنوبی بزرگتر و شکل بهتری در خانه دارند که نور بیشتری را جذب می کنند. پلان ساختمان در ساختمان جنوبی معمولا به گونه‌ای طراحی می شود که در هر طبقه فقط یک واحد داشته باشد.

کلام آخر درباره ضوابط شهرسازی

ما در این مطلب که درباره ساخت و سازهای شهری بود، درباره مهم‌ترین ضوابطی که در شهرسازی باید به آن توجه نمود با شما دوست عزیز صحبت نمودیم. البته همانطور که در ابتدا هم اشاره کردیم، ضوابط شهرسازی بیشتر از مواردی است که ما در این مطلب به توضیح آنها پرداختیم. توصیه میکنیم اگر میخواهید این ضوابط و قوانین را به طور کامل بدانید، حتما با مهندسان شهرسازی و معماران مجرب مشورت نمایید.

مسکن لشگری ازجمله مجموعه های معتبری هستند که میتوانند شما را در زمینه انواع معاملات ملکی اعم از خرید خانه در منطقه 9 و منطقه 10 تهران راهنمایی کنند.

ارسال نظر

ارسال
polygon

مقالات مرتبط