خانه>وبلاگ>قوانین معاملات ملکی>بررسی مالیات بر اجاره ملک
۱۴۰۳/۳/۲۱
3260
بررسی مالیات بر اجاره ملک

بررسی مالیات بر اجاره ملک

بررسی مالیات بر اجاره ملک

یکی از انواع مالیات‌ها، مالیات بر اجاره ملک است. اما مفهوم مالیات بر اجاره ملک چیست؟ پرداخت آن چکونه است؟ مالیات بر اجاره ملک در سال 1403 چگونه است؟ با ما همراه باشید تا جواب این پرسش ها را دریافت نمایید.

تعریف مالیات بر اجاره

مالیات بر درآمد دارای انواع مختلفی است که، یکی از انواع آن، مالیات بر درآمد اجاره املاک است. در حقیقت مالیات بر اجاره، مالیاتی است که فرد باتوجه وجود درآمدی که از اجاره دادن املاک کسب میکند، باید پرداخت کند. مالیات بر اجاره املاک در بند ۵۲ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است.

مالیات بر درآمد املاک به انواع گوناگونی تقسیم شده که عبارت میباشد از: مالیات بر درآمد اجاره و مالیات بر مستغلات خالی، که از خانه ها خالی و بدون متصرف، دریافت می شود و مالیات بر نقل و انتقال ملک که در زمان انتقال مالکیت ملک دریافت می شود.

پرداخت مالیات اجاره ملک بر عهده چه کسی است؟

پرداخت کننده مالیات اجاره املاک باتوجه به ماهیت مستاجر (اعم از حقوقی و حقیقی) متفاوت است.

  • اگر مستاجر شخص حقوقی باشد؛ براساس تبصره ۹ ماده ۵۳ ق.م.م، مستاجر باید پیش از پرداخت مال‌الاجاره، مالیات را کم نماید و تا آخر ماه بعد از پرداخت اجاره به حساب اداره مالیاتی محل احداث ملک را واریز نموده و رسید آن را به موجر تحویل دهد.
  • اگر مستاجر شخص حقیقی باشد؛ پرداخت مالیات بر درآمد اجاره بر عهده موجر میباشد؛ بدین صورت، مالیات بر درآمد اجاره پیرو تکمیل نمودن و ارسال اظهارنامه، مطالبه می‌شود.
نحوه پرداخت مالیات بر اجاره ملک

پرداخت مالیات اجاره ملک

نحوه پرداخت مالیات اجاره ملک چگونه است؟ اگر مستاجر شخص حقیقی باشد، مالیات بر درآمد اجاره املاک مسکونی و تجاری پس از تکمیل نمودن و ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط موجر، حساب شده و پرداخت می‌شود. اما در مستاجران حقوقی، باید پرداخت مالیات به صورت مالیات تکلیفی انجام بگیرد.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک 1403

بر اساس ماده ۵۴ ق.م.م، درآمد اجاره باتوجه به قرارداد اجاره (عادی یا رسمی) اساس تعیین مالیات قرار می‌گیرد. باتوجه به اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، باتوجه به تصمیم اتخاذ شده در کمیسیون تلفیق مجلس، میزان مالیات بر مستغلات و اجاره در سال جدید، افزایش نمی یابد و نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1403، همانند سال گذشته خواهد بود. یعنی میزان مالیات بر درآمد اجاره املاک برای اشخاص حقوقی، 25 درصد است و برای اشخاص حقیقی براساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، به شکل زیر بوده است:

درآمد سالیانه درصد مالیات

  • تا 50 میلیون تومان، 15 درصد
  • 50 تا 100 میلیون تومان، 20 درصد
  • بیشتر از 100 میلیون تومان، 25 درصد
معافیت های مالیات بر اجاره ملک

معاف از مالیات بر درآمد اجاره ملک

چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1403 معاف می باشند؟ باتوجه به تبصره‌های ماده 57، ماده 55 و 53 قانون مالیات های مستقیم، این افراد از پرداخت نمودن مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۳ معاف می باشند:

  • خانه‌های سازمانی که تحت مالکیت اشخاص حقوقی است.
  • املاک مورد اجاره، در تهران، تا 150 مترمربع و در بقیه نقاط تا 200 متر مربع.
  • اگر ملک فروش رود و این شرط که مالک قبلی ملک، در ملک فروخته شده، برای مدت مشخصی سکونت خواهد داشت که حداکثر تا 6 ماه است، نیاز به پرداخت مالیات نخواهد بود.
  • مالکان مجتمع‌ های مسکونی دارای بیش از 3 واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن، بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ‌ساخته می شوند.
  • املاکی که مورد سکونت فرزند یا اجداد و افراد تحت تکفل پدر، مادر، همسر مالک می باشند.
  • املاکی که به صورت رایگان، در تصرف وزارتخانه‌‌ها و موسسات دولتی مانند شهرداری‌‌ها و دهیاری ‌ها می باشند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

در این مطلب ما با شما مخاطب عزیز درباره مالیات بر درآمد اجاره که یکی از انواع مالیات‌ها میباشد، صحبت نمودیم. هدف از پرداخت مالیات تزریق بودجه بیشتر برای انجام کارهای زیرساختی و عمرانی و پیشرفت کشور میباشد، که امیدواریم این هدف محقق شود و مردم و اصناف گوناگون اثر پرداخت مالیات را به چشم ببینند و به جای فرار مالیاتی، مشتاق پرداخت مالیات باشند. شما میتوانید با کارشناسان حقوقی مجرب و متخصص درباره پرداخت مالیات بر درآمد اجاره صحبت نمایید و ابهامات خود را در این زمینه رفع نمایید.

مجموعه لشگری، مجموعه ای معتبر و فعال در منطقه 9 تهران بوده که میتوانند شما در روند اجاره خانه در منطقه 9 تهران راهنمایی کنند.

ارسال نظر

ارسال
polygon

مقالات مرتبط