خانه>وبلاگ>قوانین معاملات ملکی>مراحل انتقال سند ملک
۱۴۰۳/۲/۱۹
7680
مراحل انتقال سند ملک

مراحل انتقال سند ملک

مراحل انتقال سند ملک

انتقال سند به انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار ملک گفته میشود. مراحل انتقال سند اگر به صورت قانونی انجام نشود، ارزش و اعتبار لازم را ندارد. در این مطلب میخواهیم درباره مراحل انتقال سند ملک با شما دوست عزیز صحبت نماییم. ابتدا ببینیم که برای معامله ملک چه مراحلی باید طی شود؟ هزینه های انتقال سند بر عهده کیست؟

مراحل معامله ملک

شما زمانی میتوانید معامله یک ملک را به صورت قانونی انجام دهید، که مراحل زیر را به طور کامل طی نمایید:

  • توافق خریدار و فروشنده
  • دریافت کد رهگیری
  • مراجعه فروشنده ملک به یکی از دفاتر اسناد رسمی
  • انتقال سند از فروشنده به خریدار

توافق فروشنده و خریدار

در این مرحله فروشنده و خریدار همه توافق‌های خود برای انجام معامله را به صورت مکتوب در مبایعه نامه مینویسند و امضا میکنند. باید بگوییم که اگر برای انجام این توافق از قولنامه استفاده کرده اید، از نظر حقوقی ارزش بسیار کمتری در مقایسه با مبایعه نامه دارد.

دریافت کد رهگیری از بنگاه معاملات ملکی

حالا بعد از نوشتن مبایعه نامه و درج توافق‌های بین خریدار و فروشنده، این مبایعه نامه باید در سامانه ثبت شود. ثبت مبایعه نامه در سیستم، توسط بنگاه املاک صورت میگیرد. مشاور املاک اطلاعات دقیق خریدار و فروشنده را در سیستم ثبت میکند تا اینکه کد رهگیری صادر شود. بعد از صدور کد رهگیری، فروشنده دیگر حق اجازه فروش ملک به شخص دیگر را ندارد. کد رهگیری باید در زمان انتقال سند همراه فروشنده باشد.

مراجعه فروشده به دفترخانه اسناد رسمی

در این مرحله فروشنده ملک باید با همراه داشتن اصل سند و شناسنامه به دفترخانه رسمی مراجعه نماید و کارهای انتقال سند را انجام دهد. حضور خریدار در این مرحله در دفتر اسناد رسمی ضرورتی ندارد. مسئول دفترخانه مدارک لازم را جهت انتقال سند به فروشنده اطلاع میدهد، تا در روز انتقال سند همراه خریدار و فروشنده باشد.

انتقال سند

در این مرحله فروشنده و خریدار باید باتوجه به تاریخی که در مبایعه نامه زده شده است به دفتر ثبت اسناد رجوع نمایند و کار انتقال سند را قطعی کنند. فروشنده علاوه بر مدارکی که در بالا ذکر کردیم، باید جواب استعلام از دارایی، بیمه و شهرداری را هم به همراه داشته باشد. اگر خریدار و فروشنده به هر دلیلی در دفتر ثبت اسناد حاضر نشوند طرف مقابل میتواند از طریق قانون این مساله را پیگیری نماید.

چه مدارکی برای انتقال سند ملک لازم است

مدارک انتقال سند ملک

مدارک ضروری برای انتقال سند از فروشنده به خریدار عبارت است از:

  • مدارک ضروری برای انتقال سند از فروشنده به خریدار
  • صورت مجلس تفکیکی در مورد آپارتمان
  • اصل و تصویر حصر وراثت (این مورد درباره سندهای ورثه‌ای است)
  • اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث (این مورد درباره سندهای ورثه‌ای است)
  • کپی شناسنامه و کپی کارت ملی خریدار و فروشنده
  • اصل و کپی وکالت نامه
  • اصل و کپی سند مالکیت خانه
  • اصل و کپی بنچاق
  • اصل و کپی نامه بازدید و تاییدیه شهرداری یا پایان کار ساختمان یا عدم خلافی شهرداری

هزینه های انتقال سند

هزینه انتقال سند با خریدار است یا فروشنده؟ باید خدمتتان عرض کنیم که هزینه سند در دفترخانه را باید دو طرف معامله پرداخت کنند، اما هزینه‌های استعلام، دارایی و ... را باید فروشنده پرداخت نماید و خریدار موظف به پرداخت این هزینه ها نیست. ازجمله هزینه هایی که در انتقال سند ملک باید پرداخت شود عبارتند از:

  • هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند: این هزینه به‌طور برابر بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. (هزینه سند زدن ملک در دفترخانه رسمی، بین 200 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است.)
  • هزینه نقل و انتقال سند: این هزینه توسط اداره دارایی اخذ می‌شود.
  • ثبت مبایعه نامه در سیستم کشوری: برای این کار، 5 درصد ارزش ملک، توسط دفتر معاملات املاک از خریدار و فروشنده گرفته می‌شود.
  • هزینه برای خلافی ساختمان، نوسازی و پسماند: این هزینه ها باید به شهرداری داده شود.

در این مطلب درباره مراحل مختلف انتقال سند از فروشنده به خریدار با شما صحبت نمودیم. در آخر هم درباره هزینه‌های انتقال سند و اینکه این هزینه‌ها بر عهده چه کسی است مطالبی را خدمتتان عرض نمودیم. ذکر این نکته مهم است که برای انتقال سند از فروشنده به خریدار حتما باید استعلام‌های لازم از شهرداری و دارایی و ... گرفته شود، چون بدون این استعلام ها مدارک شما ناقص میماند.

ارسال نظر

ارسال
polygon

مقالات مرتبط