خانه>وبلاگ>مقالات و نکات آموزشی>مجوز های لازم برای املاک
۱۴۰۳/۴/۴
1720
مجوز های لازم برای املاک

مجوز های لازم برای املاک

مراحل اخذ مجوز املاک

بنگاه املاک، یکی از شغل‌های پرطرفدار و پردرآمد در کشور است. این شغل با توجه به افزایش قیمت مسکن، نقشی حیاتی در اقتصاد را ایفا می کند. برای فعالیت در زمینه مشاوره املاک، نیاز به کسب است. متقاضیان برای گرفتن پروانه کسب بنگاه املاک، مراحلی از جمله ثبت نام در سایت و بارگذاری مدارک را باید انجام دهند و پس از تایید ارگان های مربوطه، می توانند به صورت قانونی در این زمینه فعالیت کنند. پیش از اقدام برای دریافت مجوز، باید با شرایط و مراحل دریافت آن آشنا شد تا در طی این فرآیند مشکلی پیش نیاید. درآمد بنگاه‌های ملکی معمولا زیر نظر اتحادیه مشاوران املاک است و این اتحادیه ارقام این صنف را تعیین می‌کند؛ پس، برای داشتن درآمد عرف اتحادیه مشاورین املاک کشور، لازم است که جواز کسب را دریافت کنید.

شرایط اخذ جواز کسب مشاورین املاک

برای کسب جواز شرایط خاصی وجود دارد و توجه به این نکته ضروری است که کلیه شرط‌های قید شده، باید در شخص درخواست کننده وجود داشته باشد و حتی اگر یکی از شروط رعایت نشود، دریافت مجوز برای فرد مقدور نیست. از جمله این شرایط می توان به این موارد اشاره کرد:

  • سن درخواست کننده که باید بالای ۱۸ سال باشد.
  • متاهل بودن درخواست کننده.
  • مدرک تحصیلی وی که باید حداقل آن مدرک دیپلم یا بالاترباشد.
  • ثبت یا اصلاح اطلاعات در سامانه مودیان.
  • مشخص بودن نام واحد صنفی برای عموم.
  • آقایان درخواست کننده مجوزباید کارت پایان خدمت یا معافیت دائم داشته باشند.
  • درخواست کننده باید دوره‌های آموزشی مشاور املاک را گذرانده باشد و گواهینامه پایان دوره آن را دریافت کرده باشد.
  • محل کسب درخواست کننده باید کاربری تجاری یا اداری داشته باشد.
  • درخواست کننده کسب مجوز، باید هزینه‌های مربوط به صدور پروانه کسب را پرداخت کند.
مدارک لازم برای کسب مجوز املاک

مدارک لازم جهت کسب پروانه

این مدارک می بایست در مدت سه ماه به سامانه نوین اصناف فرستاده شده تا مجوز تاسیس املاک صادر شود. برای کسب مجوز کسب و کار مدارک پیش نیاز است:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی فرد درخواست کننده
  • کپی مدرک تحصیلی یا داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن
  • اصل و تصویر گذرنامه
  • پروانه کار و اقامت معتبر
  • کد پستی و تاییدیه اداره پست
  • 12 قطعه عکس سه در چهار
  • کپی گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
  • کپی گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان دانشجو
  • کپی سند مالکیت یا اجاره نامه مکان کسب
  • کپی پایان کار محل کسب
  • کپی فیش واریز حق عضویت در اتحادیه مشاورین املاک
  • کپی فیش واریز هزینه صدور پروانه کسب
  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم سو پیشینه
  • تاییدیه اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی سازمان امور مالیاتی مبنی بر پرداخت بدهی
  • اختصاص کد شناسه ده رقمی
  • اختصاص برچسب صنفی مطابق با کد ده شناسه ده رقمی

نحوه گرفتن پروانه کسب

برای کسب پروانه باید مراحل زیر رو را طی کرد:

  • ثبت نام در سایت درگاه ملی مجوزها به نشانی mojavez.ir
  • بارگذاری مدارک مورد نیاز درخواست کننده در سامانه مربوطه
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به آن
  • دریافت کد رهگیری برای پیگیری مراحل بعد
  • تکمیل فرآیند از طریق گزینه (تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها) درسامانه نوین اصناف به نشانی novin.iranianasnaf.ir
  • بررسی مدارک و صلاحیت درخواست کننده توسط اتحادیه مشاوران املاک کشور
  • در نهایت صدور پروانه کسب برای درخواست کننده دریافت پروانه کسب

هزینه گرفتن پروانه کسب مشاور املاک

برای کسب این پروانه باید هزینه‌های متعددی پرداخت شود که از جمله این هزینه‌ها، به هزینه صدور پروانه کسب اولیه، هزینه حق عضویت سالیانه اتحادیه مشاوران املاک کشور و هزینه آموزش می توان اشاره کرد. این هزینه‌ها در زمان‌ها و مناطق مختلف کشور متفاوت هستند.

اولین قدم برای راه اندازی کسب و کار موفق در زمینه املاک دریافت جواز کسب برای بنگاه‌های املاک است. این جواز، اجازه می دهد تا به طور قانونی در این حوزه فعالیت کرده و از مزایای بسیاری مانند معتبر شدن کسب و کار، دسترسی به تسهیلات و حمایت های دولت و افزایش اعتماد مشتریان بهره‌ مند شد. اخذ مجوز کسب فرآیندی نسبتاً ساده و سریع است که با رعایت شرایط و تهیه مدارک مورد نیاز به آسانی می ‌توان آن را طی کرد. با توجه به اهمیت دریافت جواز کسب ، بهتر است متقاضیان پیش از هر عملی، مراحل و شرایط اخذ آن را بررسی کرده و حتما نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز کسب جواز اقدام نمایند. مسکن لشگری ازجمله مجموعه های معتبری است که با دریافت مجوز و بطور قانونی کسب و کار خود را راه انداخته است.

ارسال نظر

ارسال
polygon

مقالات مرتبط