۱۴۰۳/۳/۱۹
2640
استعلام سند ملک

استعلام سند ملک

استعلام سند ملک

سند ملکی یکی از انواع گوناگون سند است. اما به نظر شما اگر بخواهیم سند ملکی را استعلام کنیم چگونه باید اقدام نماییم؟ ممکن است استعلام سند، یکی از چالش های شما در زمان انتقال سند خانه باشد؛ در این مطلب همراه ما باشید تا شما مخاطب عزیز را با نحوه استعلام سند ملکی آشنا نماییم.

اسناد چند دسته هستند؟

همه اسناد به 2 دسته یعنی اسناد عادی و اسناد رسمی تقسیم میشوند. سند عادی در تقسیم بندی های زیر قرار نمیگیرد. ولی اسناد رسمی خود دارای 3 بخش میباشند. این 3 بخش عبارتند از:

  1. اسنادی که تنظیم آنها در دفاتر اسناد رسمی انجام میشود.
  2. اسنادی که تحت نظارت ماموران اداره ثبت و باتوجه به قوانین تنظیم میشود.
  3. اسنادی که در ثبت و تنظیم آنها در اداره ثبت اسناد و املاک انجام میشود.

فرایند استعلام سند ملک

استعلام سند چه فرآیندی است؟ بررسی نمودن سند از نظر مالکیت را استعلام سند میگوییم. استعلام سند پیش از عقد قرارداد چه اجاره و چه خرید به شما این اطمینان را میدهد که سند در رهن بانک نیست و یا فروشنده حقیقتا همان صاحب سند است و کلاهبرداری در آن نیست. شاید امکان این اتفاق در شهرهای کوچک دور از ذهن باشد اما در شهرهای بزرگ امکان رخ دادن این قبیل اتفاقات زیاد است و در این مواقع است که کارکرد استعلام سند بیشتر مشخص میشود.

نحوه استعلام سند ملک

اگر شما قصد استعلام گرفتن سند را دارید از روش های زیر میتوانید برای انجام آن اقدام نمایید. این روش‌ها عبارتند از:

  • استعلام اسناد با پلاک های ثبتی: شما دوست عزیز میتوانید برای استعلام گرفتن سند با مراجعه نمودن به اداره ثبت و تحویل مدارک ضروری جهت استعلام به کارشناسان اداره ثبت، سند ملک مدنظرتان را استعلام نمایید. البته ذکر این نکته مهم است که برای انجام این استعلام باید مالک ملک اقدام نموده و هر فردی نمیتواند درخواست استعلام داشته باشد و یا در صورتی‌که شما حکم قضایی از مراجع قانونی داشته باشید، میتوانید استعلام سند را انجام دهید.
  • استعلام سند ملک با سامانه ثبت اسناد و املاک کشور: روش بعدی این است که، شما دوست گرامی میتوانید با مراجعه نمودن به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سند مدنظرتان را استعلام کنید. خوشبختانه با استفاده از این روش شما میتوانید در کمترین زمان سند مورد نظرتان را استعلام نمایید و معطلی مراجعه حضوری را نخواهید داشت.
استعلام سند ملک با کد ملی

استعلام سند با کد ملی

استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی چه مراحلی دارد؟

  • در ابتدا وارد سایت سازمان ثبت احوال و اسناد کشور به نشانی اینترنتی ssaa.ir میشوید. بعد از ورود به صفحه اصلی باید در گام نخست گزینه «املاک» را انتخاب کنید.
  • سپس یک منو در سمت راست صفحه باز خواهد شد.
  • در این بخش روی گزینه«استعلامات ثبتی» و سپس «تصدیق اصالت سند مالکیت» کلیک کنید.
  • حالا شما به آدرس اینترنتی my.ssaa.ir منتقل خواهید شد. در این قسمت باید اطلاعاتی را که از شما میخواهند صحیح وارد نمایید.
  • پس از ورود همه اطلاعات درخواستی و کلیک نمودن بر روی گزینه «بررسی»، آخرین وضعیت سند ملک مدنظرتان را مشاهده نمایید.

مزایای استعلام گرفتن سند ملکی

چرا نسبت به استعلام سند ملک اقدام کنیم؟ استعلام سند ملکی چه مزایایی برایتان خواهد داشت؟ این موارد از مزایای استعلام سند ملک است:

  • وقتی شما استعلام سند را انجام میدهید، اگر ملک مورد نظرتان دارای چند مالک باشد، شما با استعلام متوجه این موضوع خواهید شد و مطمئنا معامله را انجام نخواهید داد.
  • شما با استعلام سند ملک متوجه این موضوع خواهید شد که، سند ملک در رهن بانک است یا خیر؟ زیرا حتما میدانید که سند اگر در رهن بانک باشد شرایط ویژه ای برای فوش و اجاره آن وجود دارد.
  • انجام استعلام سند منجر به حصول اطمینان بیشتر برای انجام معامله خواهد شد.
  • استعلام سند باعث میشود تا شما با خیالی راحت برای خرید خانه اقدام نمایید.
  • اگر ملک دارای شرایط خاص حقوقی باشد، با استعلام گرفتن از سند مشخص خواهد شد.
  • استعلام سند باعث میشود تا شرایط ثبتی ملک را دقیق بدانید.

اینها برخی از مهم‌ترین نکات در استعلام سند ملکی بود که باید در مورد آنها بدانید، به خصوص اگر می خواهید خانه‌ای جدید بخرید و یا با هدف سرمایه گذاری وارد بازار املاک میشوید. امیدوارم این به افزایش دانش شما کمک کرده باشد و ما به شما توصیه می کنیم قبل از عجله در امضای هر یک از اسناد، مطالعه دقیق و کاملتری در مورد آنها انجام دهید جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع معاملات ملکی میتوانید به مشاورین لشگری مراجعه کنید؛ همچنین مشاورین ما میتوانند شما را در زمینه خرید خانه در منطقه 9 تهران نیز راهنمایی کنند.

ارسال نظر

ارسال
polygon

مقالات مرتبط