خانه>وبلاگ>شناخت منطقه 9>برج آزادی و تاریخچه آن

شناخت منطقه 9

۱۴۰۳/۳/۵
2760
برج آزادی و تاریخچه آن

برج آزادی و تاریخچه آن

برج آزادی که یکی از برجسته‌ترین نمادهای شهری پایتخت است که در میدان آزادی واقع شده است. این برج معروف در منطقه 9 شهرداری تهران و در مجاورت خیابان‌های آزدی، خیابان جناح و خیابان آیت الله سعیدی و بزرگراه شهید لشگری ساخته شده است. ما در این مطلب بعد از بررسی تاریخچه برج آزادی، به معرفی بخش‌های این برج میپردازیم.

تاریخچه برج آزادی

سال 1348 بود که معمار جوان به نام حسین امانت، که فارغ التحصیل دانشگاه تهران بود، طرح ساخت برج آزادی تهران را ارائه داد و بعد از پذیرفته شدن طرح، اقدامات ساخت برج شروع شد. ساخت برج دو سال طول کشید و در سال ۱۳۵۰ با قرائت منشور حقوق بشر کوروش، افتتاح شد. نام این برج در ابتدا شهیاد بود و بعد از 7 سال و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نام آن به آزادی تغییر یافت.

برج آزادی چند متر است؟ ارتفاع برج آزادی 45 متر و طول آن 63 متر است و طرح ظاهری آن الهام گرفته شده از طاق کسری است. شما با تماشای این برج هم نمادهایی از معماری ایرانی – اسلامی را خواهید دید و هم ظرافت کاری‌های هندسی را مشاهده خواهید کرد. برای ساخت این برج 25 هزار متر سنگ مرمر و 900 تن آهن استفاده شده است.

تاریخچه برج آزادی

نحوه دسترسی به برج آزادی

با توجه به موقعیت مناسب میدان آزادی که برج در وسط آن قرار دارد، دسترسی به این برج راحت و آسان میباشد. اگر شما برای رفتن به این برج بخواهید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، میتوانید از خط 1 و 2 بی آر تی استفاده نمایید و برای استفاده از مترو هم میتوانید از خط 4 مترو استفاده نموده و خود را به برج آزادی برسانید. خوشبختانه تاکسی‌های خط آزادی از همه نقاط تهران در دسترس شما عزیزان هستند و شما برای رفتن به برج از تاکسی نیز میتوانید استفاده نمایید. اگر هم بخواهید با خودروی شخصی به برج بروید میتوانید از مسیرهایی که در قسمت بالا خدمتتان نام بردیم، استفاده نمایید.

امکانات داخل برج آزادی تهران

برج آزادی فقط یک برج و نماد شهری نیست بلکه در داخل این برج شما امکانات گوناگونی را خواهید یافت که میتوانند برای ساعت‌ها شما را سرگرم نمایند. برج آزادی دارای 4 طبقه، 2 آسانسور و 2 راه پله میباشد. تعداد پله‌های برج 286 پله است که مطمئنا با وجود آسانسور در این برج بسیار بعید است که کسی بخواهد این 250 پله را بالا و پایین برود. ما در ادامه به توضیح مختصری درباره برخی از این امکانات میپردازیم.

آشنایی با امکانات برج آزادی تهران

تالار کهن

تالار کهن در بخش زیرین برج قرار دارد و در این تالار 15 ویترین برای نمایش اشیاء گران بها قرار داده شده است.

سالن مولتی ویژن

ظرفیت سالن 300 نفر میباشد و برای برگزاری تئاتر، کنسرت و همایش‌ها مناسب می باشد.

نگارخانه اقوام

در این نگارخانه، صنایع دستی ایران و آثار مردم شناسی برای بازدید عموم قرار دارند.

تالار آینه

تالار از 12 بخش تشکیل شده است. در تالار آینه، تصاویری زیبا از حیات‌وحش، محیط‌زیست و صنعت نفت، و همچنین طرح‌های نمادین در موضوعاتی از قبیل شهرسازی و ورزشی و آثار هنرمندان و صنایع دستی گوناگون در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

سالن ایران شناسی

نخستین بخش بعد از ورودی برج، سالن ایران شناسی است. مساحت این سالن 1100 متر است و هر قسمت آن مربوط به یکی از استان‌های کشور عزیزمان میباشد.

نگارخانه بوستان

در کنار کتابخانه، نگارخانه بوستان است. نگارخانه بوستان سالن اصلی برج آزادی برای برگزاری کارگاه‌های هنری و نمایشگاه‌ هنرهای تجسمی است.

زمان بازدید از برج آزادی

باید بگوییم که برج آزادی تهران تنها این نمای بیرونی نیست و شما دوست عزیز اگر بخواهید این برج را کامل بازدید نمایید، باید چند ساعتی برای آن وقت بگذارید. شما میتوانید در روزهای یکشنبه الی پنج‌شنبه در ساعات 09:00 الی 17:00 و جمعه‌ها هم ازساعت 10:00 الی 17:00از برج آزادی دیدن نمایید. این برج در روز شنبه و تعطیلات رسمی، تعطیل میباشد.

برج آزادی که نه تنها یکی از نمادهای تهران بلکه نمادی برای کشور عزیزمان ایران است در سال 1350 افتتاح شد. این برج زیبا با معماری منحصر به فردی که دارد، توانسته، گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را جذب نماید. برج آزادی که در منطقه 9 تهران قرار دارد، در نزدیکی فرودگاه مهرآباد قرار گرفته است. تماشای این برج 45 متری در شب صفایی دیگر دارد و زیبایی برج در شب چند برابر روز میباشد.

ارسال نظر

ارسال
polygon

مقالات مرتبط