خانه>وبلاگ>مقالات و نکات آموزشی>محاسبه دقیق سن ساختمان
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
5160
محاسبه دقیق سن ساختمان

محاسبه دقیق سن ساختمان

محاسبه سن ساختمان

سن ساختمان به مدت زمانی اطلاق می شود که از تاریخ ساخت بنا می گذرد و این تاریخ را می توان در اسناد رسمی ساختمان یافت. برای اطلاع از قدمت ساختمان، ابتدا باید به اسناد ثبتی ملک مراجعه کرد چون تاریخ ساخت ممکن است در آنجا گنجانده شده باشد. علاوه بر شهرداری یا نهادهای ذیربط، اسنادی مانند پروژه‌های ساختمانی یا پروانه های ساختمان از جمله گزینه‌هایی هستند که می توانند اطلاعاتی در این زمینه ارائه دهند.

در صورتی که در سند مالکیت یا سایر مدارک اطلاعاتی از قدمت بنا وجود نداشته باشد، می توان به دنبال سرنخ‌هایی برای یافتن تاریخ ساخت آن بود. به عنوان مثال، با یادگیری در مورد مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان، و همچنین سبک معماری یا تاریخ منطقه، می توان پیش بینی کرد.

اهمیت سن ساختمان

چرا سن ساختمان مهم است؟

پی بردن به قدمت ساختمان بسیار مهم است زیرا عوامل زیادی بسته به آن می توانند تغییر کنند. به عنوان مثال، یک ساختمان قدیمی ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری داشته باشد یا لوله کشی آن آسیب دیده باشد. علاوه بر این، مالیات بر دارایی ممکن است بسته به سن ساختمان متفاوت باشد.

سن واقعی یک ساختمان صرفاً به مدت زمانی که مسکن پابرجا بوده است اشاره دارد. مقدار سالهای پس از پایان ساخت و ساز تا به امروز، سن واقعی آن خواهد بود. اغلب، تعیین سن دقیق، به ویژه با توجه به ساختمان‌ها و سازه‌های قدیمی، می‌تواند دشوار باشد.

نحوه محاسبه سن ساختمان

قدمت یک ساختمان؛ معمولاً توسط مالک ملک یا مشاور املاک به اطلاع شما رسانده میشود اما در صورت عدم امکان دسترسی به این افراد، روش های قابل استفاده برای تخمین سن ساختمان به شرح زیر است:

بررسی ثبت اسناد و املاک

هنگام اطلاع از قدمت ساختمان می توان سابقه سند مالکیت را بررسی کرد. این سند؛ شامل اطلاعات مهم دیگری در مورد سازه، مانند نام مالک املاک و آدرس ساختمان و هر جزیئات دیگری است. بنابراین، می تواند به تخمین سن ساختمان کمک کند.

استعلام وضعیت منطقه

پی بردن به وضعیت منطقه یکی از راه های پی بردن به قدمت ساختمان است. وضعیت منطقه ساختمان، مواردی از قبیل کاربری مورد نظر از زمین یا قطعه ای که یک ساختمان در آن ساخته شده است، مجوز ساخت و ساز و مطابقت با طرح منطقه را پوشش می دهد. توجه به منطقه ملک برای تعیین اینکه آیا سازه مطابق با قوانین و مقررات ساخته شده است یا خیر مهم است. استعلام می تواند از شهرداری منطقه انجام شود.

کسب اطلاعات از شهرداری

از اطلاعات شهرداری نیز می توان برای پی بردن به قدمت ساختمان استفاده کرد. واحدهای ذیربط شهرداری ؛ تاریخ ساخت ساختمان ها، وضعیت مجوزها و سایر اطلاعات مهم را نگه می دارند. این اطلاعات از طریق سایت شهرداری یا مراجعه به واحدهای مربوطه قابل دسترسی است.

نحوه محاسبه سن ساختمان با اطلاع از تفاوت بین ساختمان های جدید و قدیمی

تفاوت‌های زیادی بین ساختمان‌های جدید و قدیمی وجود دارد، مانند مصالح، طراحی و دوام. تفاوت‌های اصلی این سازه‌ها عبارتند از:

ویژگی های ساختاری

پی ساختمان‌های قدیمی معمولاً از سنگ یا آجر ساخته می شوند. از این رو دوام کمتری دارد. ساختمان‌های جدید با استفاده از بتن ساخته می شوند تا شالوده محکم تری داشته باشند. به همین ترتیب، در ساختمان‌های قدیمی، سقف و کف به طور کلی از مصالح چوبی ساخته می شود، در حالی که در ساختمان‌های جدید از مصالح بادوام تری استفاده می شود.

طراحی داخلی

از نظر طراحی داخلی نیز تفاوت‌هایی بین ساختمان‌های قدیمی و جدید وجود دارد. نمونه‌هایی از این تفاوت‌ها عبارتند از سقف‌های کوتاه یا بلند، سیستم‌های مختلف نورپردازی و انتخاب متریال. در عین حال طراحی داخلی ساختمان‌های جدید به گونه‌ای طراحی شده است که کاربردی‌تر و چند منظوره باشد. ساختمان‌های قدیمی معمولاً عملکرد محدودتری دارند.

عایق داخلی و خارجی

تفاوت‌های قابل توجهی در عایق بندی داخلی و خارجی ساختمان‌های قدیمی و جدید وجود دارد.

  • عایق داخلی روشی است که برای کنترل دمای داخل ساختمان استفاده می شود. ساختمان‌های قدیمی اغلب عایق داخلی کمتری دارند و در نتیجه تلفات حرارتی بیشتری دارند. از آنجایی که در ساختمان‌های جدید از تکنیک‌های عایق کاری مؤثرتری استفاده می‌شود، از اتلاف گرما جلوگیری می‌کنند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.
  • عایق بندی خارجی روشی است که برای نمای بیرونی ساختمان اعمال می شود. از آنجایی که ساختمان‌های قدیمی عموماً عایق خارجی ندارند، تلفات حرارتی بیشتر است. از آنجایی که ساختمان‌های جدید با تکنیک‌های مدرن‌تر و مؤثرتر ساخته می‌شوند، از اتلاف گرما جلوگیری می‌کنند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. عایق خارجی نیز از نمای بیرونی ساختمان محافظت کرده و عمر آن را افزایش می دهد.
مبنای محاسبه سن ساختمان

مبنای محاسبه سن ساختمان

یکی از سردرگمی ها و اختلافات اساسی مابین خریداران و فروشندگان بر سر محاسبه سن ساختمان است تا جاییکه این موضوع به یکی از مباحث جدی در هنگام خرید و فروش ملک تبدیل شده است بطوریکه اغلب خریداران از اعلام سن ساختمان توسط مشاورین املاک گلایه دارند. برای محاسبه دقیق سن ساختمان چند نکته واضح وجود دارد که مبنای اختلافات است:

سن واقعی ساختمان

از نظر اغلب کارشناسان،سن واقعی ساختمان با اولین پی ریزی و تشکیل فونداسیون آغاز میگردد و مبنای محاسبه آن تاریخ صدور جواز و یا پروانه ساختمانی است.

سن بهره برداری

از زمان نصب انشعابات و امکان سکونت در آپارتمان آغاز میگردد.و معمولاً مبنای محاسبه آن تاریخ نصب کنتورهاست.

سن سندی

از زمان تهیه اسناد شامل پایانکار،صورتمجلس تفکیکی و سند قطعی ملک محاسبه میشود.

چرا سن ساختمان اهمیت دارد؟

با توجه به اینکه عمر مفید ساختمان در ایران حدود ۳۰ سال است محاسبه سن ساختمان کمک موثری به تصمیم گیری در مورد خرید آن میکند علاوه بر این بانکها و موسسات مالی محدودیت هایی را برای پرداخت وام و تسهیلات بانکی به ساختمان های دارای عمر بیش از ۲۰ سال یا ۲۵ سال و در پاره ای از موارد ۱۲ سال و ۱۵ سال در نظر گرفته اند.

سن واقعی ساختمان (تاریخ اخذ جواز ساختمان) معمولا مورد توجه بانک ها و موسسات است و مبنای محاسبه عمر ساختمان از منظر آنهاست.

سن بهره برداری و سن سندی ساختمان عموماً مبنایی برای قیمت گذاری و اعلام مالکین به خریداران است.

اما بنظر می رسد محاسبه دقیق ترین سن ساختمان از تاریخ نصب کنترها ممکن می باشد که بدین منظور چنانچه قصد کنترل سن دقیق ساختمان را دارید میتوانید از روی کنتور گاز و یا قبض برق تاریخ نصب کنتور را مشاهده کرده و حدود سن ساختمان را تشخیص دهید.

سن ساختمان عاملی است که به طور قابل توجهی بر ارزش املاک و مستغلات تأثیر می گذارد. به طور کلی ساختمان‌های جدید از ارزش بالاتری برخوردار هستند زیرا کیفیت بالاتر و فضای زندگی راحت تری را ارائه می دهند زیرا از مصالح ساختمانی، تکنیک ها و طرح‌های مدرن استفاده می شود. علاوه بر این، از آنجایی که آنها نیاز به نگهداری و تعمیر زیادی ندارند، می توانند هزینه کمتری برای صاحبان ملک داشته باشند.

اگر در مورد محاسبه سن ساختمان و یا خرید ملک در منطقه 9 سوالی دارید با مشاوران لشگری در تماس باشید.

ارسال نظر

ارسال
polygon

مقالات مرتبط